De ambitie van de stad is om landschap en educatie te verweven. Het Onderwijscentrum ambieert samen met bestaande scholen, een congrescentrum en een theater een belangrijke onderwijscluster te worden, ingebed in het berggebied Klieversberg. De doelstelling van het project is het definiëren en versterken van bestaande landschappelijke kwaliteiten en het creëren van een samenhangend onderwijs-ecosysteem.
Het bestaande landschapsplan was het vertrekpunt voor het ontwerp. Het voorgestelde systeem van ‘topografische routes’ is getransformeerd in een systeem van ‘leerpaden’. Deze paden komen samen aan de oostzijde en creëren een doorgaande ruimte van pleinen en promenades die alle faciliteiten verbinden. In het westen worden de paden smal en meanderend. Drie bijzondere routes (kunst, wetenschap en natuur) zullen de onderwijsinstellingen (scholen) verbinden met hun hotspots in het landschap. De leervelden langs deze routes zijn uitgerust met gratis Wi-Fi, waarmee leerbronnen direct bereikbaar zijn. Elke onderwijs-hotspot zal worden gemarkeerd met een appelboom (symbolisch voor de Boom der Kennis) of een architectonische verbeelding hiervan.
Het grasveld vóór het theater is bedoeld voor culturele activiteiten in de buitenlucht. Er komen geen obstakels, waardoor een onbelemmerd uitzicht op het theater ontstaat. Het veld zal een bijzonder stuk landkunst zijn en een uitnodigend element van het onderwijslandschap. Flauwe, lange hellingen die de hoogtelijnen volgen nodigen uit om te zitten, liggen en studeren. Deze subtiele landsculptuur eert het landschap van de onderwijsinstelling. Tot slot zal de natuur zelf haar schoonheid tonen door het veld in de lente met witte en blauwe druifjes (Muscari) te bedekken.
Het gebied rondom het Onderwijscentrum is onderdeel van het totale landschapsontwerp. Het meest herkenbare element is het verhardingspatroon. Het dringt door tot de gehele begane grond en lost op in het landschap. De transparante façade van de begane grond maakt de visuele beleving van het landschap tot in het gebouw mogelijk. Er zijn vele formele en informele plekken waar studenten kunnen studeren. In een verzonken openluchtauditorium kunnen kleine evenementen plaatsvinden en het dient tevens als studieplek. Grasvelden nodigen uit om een boek te lezen onder een appelboom. In het zuiden is een verharde onderwijs-hotspot. Deze wordt gemarkeerd door boomstructuren die niet alleen schaduw bieden, maar ook bijdragen aan de identiteit van het onderwijslandschap van Wolfsburg.
1. topographic paths create a boulevard connecting educational facilities. 2. topographic paths are connected by informal paths. 3. thematic trails with Wi-Fi study areas
variety of study areas in the landscape
lifted building volume
transparent connection with the landscape
landscape integration with the building
dissolving of the volume
locatie: Wolfsburg, Duitsland
jaar ontwerp: 2013
opdrachtgever: stad Wolfsburg
in samenwerking met: NE-AR GmbH Frankfurt, METHANOIA (visualisatie)
oppervlakte: 10.670 m2
studiegebied: 75 ha.