De openbare ruimte wordt ingericht als shared space, waarin de voetganger centraal staat en de auto te gast is. Het hele gebied wordt bestraat met een tapijt van verharding met een herkenbaar visgraat patroon. Het patroon geeft identiteit aan het gebied rondom Helios. Het tapijt wordt beplant met berken waardoor een ‘Urban forest’ ontstaat. De berken met kenmerkende witte stammen zijn de pioniers die altijd als eerste groeien in bijvoorbeeld voormalige industriele gebieden.
Het tapijt van verharding met het berkenbos wordt doorgezet onder het gebouw, buitenruimte en gebouw gaan naadloos in elkaar over. Aan de zuidzijde tegen de school zijn een aantal specifieke plekken voorzien, zo zijn er zitelementen in verschillende formaten voorzien bij de bibliotheek, zodat een intieme leesruimte ontstaat. Bij het auditorium is een houten podium voorzien. Het podium, een groot stadsmeubel, is voorzien van een aantal zittreden rondom en kan gebruikt worden als zitplek bij voorstellingen in het auditorium, als zitplek tijdens pauzes en als podium voor buitenvoorstellingen. Naast het podium zijn tafels met banken gesitueerd voor de labaratoria die gebruikt kunnen worden als werkplek, maar ook door leerlingen gebruikt kunnen worden gedurende pauzes als picknik plek. Het plein krijgt hierdoor meer besloten ruimtes in de nabijheid van de school en een grotere vrij te gebruiken ruimte als schoolplein. De grote speelruimte voor kleine kinderen is gesitueerd op de tweede verdieping.
In het ‘Urban forest’ liggen in belangrijke zichtlijnen open plekken in het bos. Het zijn plekken die verhoogd in het maaiveld liggen, omrand door zitranden. De groene plekken worden ingericht met diverse ornamentale grassen in combinatie met vaste planten. De grassen geven ook in de winter een fraai beeld.
In de vloer wordt een patroon van lichttegels voorgesteld dat routes markeert, de lichttegels worden op belangrijke plekken intensiever toegepast. De lichttegels vormen een subtiele verwijzing naar het verleden van Helios als leverancier van verlichting. Naast de sierverlichting worden sobere lichtmasten voorgesteld.
Het meubilair vormt een familie en wordt uitgevoerd in donkergrijs gecoat staal.
concept
In de school liggen verschillende daktuinen. Op de eerste verdieping wordt een daktuin voorgesteld die bestaat uit een verharding met statafels, die gebruikt kunnen worden voor buitenexperimenten. Tevens is er een daktuin bij het auditorium ingericht met tafels en banken zodat buiten maar onder een dak geleerd kan worden. Op de tweede verdieping ligt het speellandschap voor kleinere kinderen, hier wordt een vloer voorgesteld van rubber. Het rubber wordt als glooiend landschap vormgegeven met verschillende houten stammen en houten speelobjecten daarop. In het glooiend landschap ligt een speelroute waarin een klauterobject staat, schommels, rekstokken, wipdieren en trampolines. Er is ook een sportdak dat bestaat uit een rubber valondergrond met twee klimobjecten en sporttoestellen. Op de vierde verdieping ligt een daktuin geschikt voor schooltuinen, hier kunnen kinderen zelf groenten kweken en de oogst eten aan lange picknick tafels.
begane grond
laag 1
laag 2
laag 3
locatie: Keulen Duitsland
jaar ontwerp: 2015
opdrachtgever: stad Keulen
in samenwerking met: RAU