CLIC bevindt zich op een uitermate geschikte locatie voor een stadslogistieke campus: in het hart van de logistieke westas van de Metropoolregio Amsterdam (MRA), direct aan de afrit van de A9, centraal gelegen tussen Schiphol en Amsterdam en in de nabije omgeving van zowel Amsterdam Centrum, Amstelveen, Hoofddorp als Haarlem.
CLIC wordt ontwikkeld als een hoogwaardige campus. De essentie van deze campus is dat er een ecosysteem gerealiseerd wordt waar talent uit verschillende organisaties (bedrijfsleven, overheid, kennisinstituten) de faciliteiten heeft om gezamenlijk te werken aan projecten die leiden tot innovatieve oplossingen die de stadslogistiek van de toekomst verbeteren.
De vraag naar transport neemt, zeker ook door de digitalisering van aankopen, sterk toe. Steeds meer goederen moeten vanuit de fabriek of vanuit grote distributiecentra uit het achterland naar de consument in de stad. Tegelijkertijd moet de leefkwaliteit in en om diezelfde stad verbeteren: minder uitstoot, minder verkeersbewegingen, minder geluid. Om dit te bereiken worden er kleine, logistieke hubs ingericht aan de randen van steden. Hier worden de goederen overgeslagen van vrachtwagens naar kleinere, veelal elektrische, voertuigen of zelfs bakfietsen, waarmee de goederen vervolgens bij de consument worden afgeleverd. Een belangrijk middel dat CLIC zal handhaven om de hoogwaardige duurzaamheid bewerkstelligen is door het gebied te voorzien van zijn eigen duurzame, slimme energienetwerk, o.a. door het maximaal gebruikmaken van beschikbaar dakoppervlak voor de opwekking van zonne-energie.
Het ecosysteem bestaat enerzijds uit de gezamenlijke partijen die werken aan de projecten, maar anderzijds ook uit zogenaamde shared services zoals o.a. parkmanagement, energie, en catering, maar ook uit de beschikbare faciliteiten zoals vergaderruimtes, conferentiemogelijkheden, overnachtingsfaciliteiten, een groene omgeving en uit logistieke hubs, living labs of kantoren.
Aan de noordzijde wordt de gebouwmaat afgestemd op de korrel van de gebouwen in het noordelijk gelegen bedrijvenpark. Aan de oostzijde ligt het parkchtige campusgebied met kleinschalige kantoorvolumes in het groen. Deze vormen een gepaste overgang naar de woningen in Quatrebras.
Het plangebied wordt omsloten door diverse landschappelijke zones met een eigen karakter. Aan de noordzijde, daar waar de hoofdontsluiting van het gebied komt, ligt het Lint, een langzaamverkeersroute in het groen die door heel Badhoevedorp loopt. Aan de westzijde ligt de Hoofdvaart. Aan de zuidzijde ligt de ecologische verbindingszone de Groene AS en ten oosten de Groene Singel, de bufferzone tussen het bedrijventerrein en de woonwijk Quatrebras.
Een goede landschappelijke inbedding vormt de basis voor een prettige en duurzame werk- en verblijfsomgeving. Er zijn hoge ambities op het gebied van integrale duurzaamheid.
Het plan kent een sterk orthogonale structuur, welke is gebaseerd op de historische polderstructuur van het gebied. Middels een primaire hoofdas wordt auto- en vrachtverkeer op een heldere manier het gebied ingebracht, waardoor de rest van het gebied vrijgesteld kan worden van intensief wegverkeer en genoeg ruimte wordt geboden aan (recreatief) langzaam verkeer.
Aan de oostzijde van het plangebied ligt een parkachtig campusgebied waar ook langzaam verkeer leidend is. Dit gebied vormt een mooie overgang naar het woongebied Quatrebras.
Dit langzaam verkeer komt het sterkst tot uiting aan de noordzijde van het plangebied in het Lint. Aan het Lint wordt levendige bedrijvigheid op maaiveldniveau aan het Lint gerealiseerd ten gunste van recreatief langzaam verkeer.
Het logistieke verkeer speelt een belangrijke rol binnen het plangebied. Dit brengt vervoersbewegingen met zich mee, gepaard met een bijbehorende laad- en parkeerbehoefte. Om hierin te voorzien, worden op logische plekken enkele mobility hubs aangewezen, bestemd voor parkeren en elektrisch laden, die dubbelgebruik kunnen faciliteren en modulair worden opgebouwd zodat in omvang afgestemd kunnen worden op de gewenste vraag. Op de daken vindt deels parkeren plaats van logistieke busjes, deels worden daken voorzien van zonnepanelen of zijn daken waar mogelijk groen of te gebruiken als verblijfsplekken. Regenwater wordt zoveel mogelijk vastgehouden op groene daken van de verschillende gebouwen. Daarnaast worden gebouwen natuurinclusief.
CLIC wordt omrand door een rijke mix van bomen die de eigenschap hebben de lucht te filteren en water vast te houden. In oostelijke parkdeel worden meerdere royale borders met vaste planten aangebracht die vlinder en bij aantrekkend zijn.
De rand van verschillende bomen, de groene campus, groene daken en groene gevels langs de S106 bevorderen de biodiversiteit.
Het parkachtige campusgebied gelegen in het oosten dient als ontspannen rustplek waar zowel werknemers, bezoekers als omwonenden elkaar kunnen ontmoeten of verpozen. Hier staan veel fruitbomen, waar werknemers een appel of peer kunnen plukken tijdens een rondwandeling.
In dit deel worden ook verschillende sportplekken ingericht, zoals een padelbaan, een bootcamp en fitness plekken, tevens zijn er verschillende picnictafels.
Als pronkstuk binnen dit hart dient het ontmoetingsplein als schakelstuk tussen hotel, kantoren en bedrijven. Deze biedt verblijfskwaliteit en stimuleert de levendigheid binnen het gebied. Dit plein biedt plek voor terrassen maar ook voor events met foodtrucks. Om hittestress te voorkomen wordt een groen ontmoetingsplein gerealiseerd met beplantingsvakken en bomen.
CLIC krijgt een open opzet met een prettige visuele én fysieke doorwaadbaarheid, met voldoende plekken voor recreatief verblijf.
De campus krijgt een parkachtige inrichting waar een padennetwerk een ommetje in de pauze en tevens een rondje voor omwonenden mogelijk maakt.
In de campus liggen diverse verblijfsplekken zoals bijvoorbeeld een plek aan het water of een amfitheater.
locatie: Badhoevedorp
jaar ontwerp: 2018-heden
opdrachtgever: Intospace
in samenwerking met: Mulderblauw, CEPEZED, Gemeente Haarlemmermeer