Wusong bridge is een voetbrug over de Wusong River. De brug is de schakel in een doorgaande route en verbindt de twee parkoevers. De brugaanlandingen en de parkoevers zijn zo vormgegeven dat ze zowel op de doorgaande verbinding als op het padenstelsel van de parkoevers aansluiten. Aanlanding en parkoever vormen één continu vlak. Tussen de aanlandingen rust de brug op twee tussensteunpunten. Het middendeel van de brug met een vrije overspanning van 50 meter bestaat uit twee constructieve borstweringen met daartussen een stijf brugdek. Het brugdek splitst zich ter plaatse van de aanlanding. Het tussenliggende deel vouwt naar het lagere kadeniveau.
De constructieve borstwering van het middendeel aan weerszijden van het brugdek draagt zijn krachten af naar de pijlers in de rivier. Van hieruit vouwt het opnieuw omhoog en vormt de draagstructuur van de brugdekdelen van de aanlanding. De constructieve borstwering bevindt zich nu echter aan de binnenzijde van het brugdek. Deze ‘twist’, waarbij buiten binnen wordt en boven onder, maakt parklandschap en brug tot één geheel en markeert de plek. De brug is ontworpen in staal.
locatie: Suzhou, China
jaar ontwerp: 2011
opdrachtgever: Niek Roozen bv, Stad Suzhou
in samenwerking met: Niek Roozen bv, NITA Nanjing