Het Chungnam Art Museum in Zuid-Korea is niet zomaar een museum. Het is ontworpen als een culturele en sociale ervaring voor de hele gemeenschap en als een plaats van inspiratie waar bezoekers kunnen deelnemen en bijdragen aan de kunst. Het is ook de bedoeling dat het één van de eerste zero-energy musea in Korea wordt.
Het museum bevat twee belangrijke details: de op een plateau gebouwde centrale binnenplaats en de culturele boulevard. Deze details creëren plek voor interactie en de bewegwijzering. Vanuit alle invalshoeken worden de bezoekers door een route geleid die continue draait om ruimte en kunst.
De landschapsvisie van het Chungnam Art Museum is gebaseerd op de continuïteit van het huidige landschap. Hier ontmoeten natuur en cultuur elkaar. Het museum komt op de rand te liggen van de nieuwe stad en de Yongbongsan-wouden. Deze locatie biedt de mogelijkheid om een uniek landschapsontwerp te maken waarin twee contrasterende zones zullen samenvloeien. Het gebied rond het museum krijgt aan de stadskant een ander karakter dan aan de kant met bergen en bos. Het gebouw ‘zweeft’ boven het landschap. Het park zal een onlosmakelijk onderdeel worden van het omringende landschap.
Onze inspiratie voor het landschapsontwerp komt van de kunstwerken van lokale kunstenaars. De sfeer van het landschap in hun werk is ontspannen en kalm. Er zit echter een diepe, langdurige weerklank in de schijnbaar eenzame en stille dorpen, natuur en plaatsjes die de kunstenaars hebben afgebeeld. Bovendien is het museumpark een natuurlijk verlengstuk van het museum. De sereniteit van de museumzalen wordt doorgezet in de eenvoud van ons landschapsontwerp.
De omgeving van het museum beïnvloedt de ontwerpoplossingen van het museumpark. Aan de stadszijde is de ruimte rond het gebouw open en uitnodigend. Hierdoor steekt het museum mooi af tegen de bergen. Dit deel van het park weerspiegelt de dynamiek van stedelijke gebieden zoals licht, kleur en geluid. De grote schaal van de ruimten maakt de organisatie van culturele evenementen mogelijk. Vanaf de bergzijde heeft het landschap een intiemer karakter. Bezoekers kunnen uitrusten in de schaduw van de bomen, een boek lezen of naar een lezing luisteren, zittend op de trappen van het amfitheater.
Continu landschap
Het museumgebouw is geen obstakel in het park. Het nodigt bezoekers uit alle vier de windstreken uit. Een breed voetpad loopt onder het museum door en verbindt de stad en de bergzijde van het park. Vanaf dit pad begint zowel de overdekte museumroute als de buitenparkroute.
Buitententoonstelling
De unieke architectuur van het museum wordt weerspiegeld in het wateroppervlak bij de hoofdingang. Dit gebied is bedoeld voor tijdelijke tentoonstellingen en evenementen van het museum. De spiegel is in feite een vierkant bedekt met een ondiepe laag water. Dit oppervlak kan dynamisch veranderen en zich aanpassen aan de gebeurtenissen binnen en buiten het museum.
1 Programma 2 Hoofdroute museum
De openbare hoofdweg loopt van oost naar west, onder het gebouw door. De ruimte wordt betegeld met natuursteen in verschillende tinten grijs, met donkerdere tegels aan de randen van het pad en lichtere in het midden. Aan de stadszijde zijn zonneplagers geïntegreerd in het patroon van de tegels. Aan de bergzijde wordt het oppervlak doorsneden door groepen grassen. De paden die het museum met de naburige gebouwen verbinden worden ook van natuursteen gemaakt, maar met een langgerekt patroon. Het museumpad ligt iets verhoogd boven het landschap. Aan beide zijden van het gebouw zijn fietsenstallingen.
1 Bomen: Pinus, Acer 2 Lage beplanting: verschillende soorten siergrassen
In het park worden twee soorten bomen gebruikt: groenblijvende dennen en herfstkleurige esdoorns. Deze bomen zorgen ervoor dat het landschapsontwerp opgaat in de omgeving. Siergrassen waarborgen het natuurlijke karakter en vormen een schilderachtig element in het landschap. Door hun zachte structuur deinen ze in de wind. Ze veranderen ook van aanzicht gedurende verschillende seizoenen.
Het park is een verlengstuk van het museum
Het museum is niet gesloten achter de gevel. Het park is een verlengstuk van het museum. Museumactiviteiten en tentoonstellingen vinden plaats in de openbare ruimte rond het museum. Zo worden het landschap en het gebouw één grote tentoonstellingsruimte.
De hoofdingan
De unieke architectuur van het museum wordt weerspiegeld in het wateroppervlak bij de hoofdingang. Dit gebied is bedoeld voor tijdelijke tentoonstellingen en evenementen van het museum. De spiegel is in feite een vierkant bedekt met een ondiepe laag water. Dit oppervlak kan dynamisch veranderen en zich aanpassen aan de gebeurtenissen binnen en buiten het museum.
Om bij te dragen aan een kleine voetafdruk zijn er verschillende duurzame keuzes gemaakt binnen het landschapsontwerp. Om te beginnen is er een selectie gemaakt van planten die van oudsher voorkomen in de Chungnam-regio. Dergelijke planten passen zich gemakkelijk aan het plaatselijke klimaat aan. Ze vergen minder onderhoud en het esthetische effect van het ontwerp wordt zo sneller bereikt. Voor de bestrating wordt ook lokale natuursteen in verschillende grijstinten voorgesteld. Het gebruik van een steen van goede kwaliteit verlengt de duurzaamheid van het oppervlak en vermindert de kosten van renovatie. Bovendien kan regenwater van trottoirs en daken worden opgevangen in de retentielaag onder de bestrating en worden hergebruikt om toiletten door te spoelen of planten te irrigeren. Ten slotte is de verlichting van de openbare ruimte energie-efficiënt en wordt ze gedeeltelijk gevoed door geïntegreerde zonnepanelen.
locatie: Chungnam, South Korea
ontwerp: 2021
opdrachtgever: UNStudio
in samenwerking met: UNStudio
winnend project , 1e prijs