stedenbouwkundig plan
Kersenweide is een nieuwe woonwijk van 1200 woningen aan de westrand van Odijk. De gemeente streeft naar een klimaatadaptieve, groene, dorpse wijk met Odijkse structuurprincipes. Odijk wil ruim baan voor de fietser en een autoluwe wijk.
Kersenweide landt in een rationeel verkaveld agrarisch landschap met kersenboomgaarden. In het verre verleden maakte dit landschap deel uit van het stroomgebied van de Kromme Rijn. Archeologisch onderzoek toont aan dat er in de bronstijd, de vroege en late Romeinse tijd, de vroege en de late middeleeuwen nederzettingen zijn geweest. LOOSvanVLIET kiest de negen aangetroffen vindplaatsen als leidend thema. Niet de huidige agrarische rationele verkaveling maar de irrationele stapeling van tijdlagen is bepalend voor de te ontwikkelen wijkstructuur. De afwijkende organische structuur die hierdoor ontstaat maakt het mogelijk om goed aan te sluiten bij de bestaande structuur van Odijk. Een lint van kersenbomen verbindt alle vindplaatsen tot een cultuurhistorisch geheel. Het lusvormige lint wordt doorkruist door een bestaande wetering met haaks daarop een groene langzaamverkeerverbinding tussen het centrum van Odijk en het station in Bunnik. De structuur die hieruit ontstaat leidt tot een groenstructuur die de wijk niet alleen haar identiteit geeft maar ook de grondslag is voor het realiseren van veel van de gevraagde ambities wat betreft: cultuurhistorie, een gezonde woonomgeving, klimaatadaptie, waterhuishouding, ontsluiting en biodiversiteit.
vindplaatsen en fruitlint |
groenstructuur |
laanstructuur |
waterstructuur |
De bestaande provinciale weg tussen Odijk en Kersenweide wordt ervaren als een hindernis. De belemmering wordt functioneel geslecht door en comfortabele kruisingsvrije langzaam verkeer verbinding die langs een buurtboer, een kindcentrum en een trefcentrum met mobilitietshub leidt. Deze voorzieningen bevorderen de sociale cohesie tussen oud en nieuw zonder dat de middenstand in het bestaande Odijk ervan te leiden heeft.
gemotoriseerd verkeer |
fietsverbinding |
De bestaande provinciale weg tussen Odijk en Kersenweide wordt ervaren als een hindernis. De belemmering wordt functioneel geslecht door en comfortabele kruisingsvrije langzaam verkeer verbinding die langs een buurtboer, een kindcentrum en een trefcentrum met mobilitietshub leidt. Deze voorzieningen bevorderen de sociale cohesie tussen oud en nieuw zonder dat de middenstand in het bestaande Odijk ervan te leiden heeft.
voorzieningen |
De bouwvelden vormen de contramal van de groenstructuur. Er is een gradiënt in afnemende dichtheid naar het landschap. De maat van de bouwvelden met de hoogste dichtheid is zo gekozen dat het parkeerprogramma zoveel mogelijk in binnenhoven wordt opgelost en er dorpse straten ontstaan met aaneengesloten bebouwing. Naar de randen toe neemt de dichtheid af, worden de straten groener en parkeren bewoners in parkeerpockets tussen de woningen. Aan de landschapsrand transformeert de kavelstructuur naar een strokenstructuur met houtwallen die aansluiten bij het lineaire agrarische landschap.
woonsfeer en dichtheid |
bebouwing |
parkeren |
Kersenweide is ontwikkeld als inclusieve wijk. Er is een landschappelijke structuur ontwikkeld die voor een optimale groene dooradering zorgt. Hierdoor ontstaan voor bewoners aangename afstanden tot publiek groen, korte afstanden voor robuuste bovengrondse afwatering, logische groene verbindingen naar HOV, buurtvoorzieningen en andere bestemmingen. De doorgaande groene dooradering vormt ook een mooi netwerk en een biodiverse en natuurinclusieve omgeving.
natuurinclusieve principe
De wijk nodigt uit tot het gebruik van de fiets en (H)OV in plaats van de auto. Dat reduceert het energiegebruik. Woningen worden uitgerust met warmtepompen en individuele bodemlussen. Verder wordt er gewerkt aan en energiecorporatie waarin energieopbrengsten, accu’s in electrische auto’s en een buurtbaterij worden samengebracht in één functioneel energiesysteem.
locatie: Odijk
jaar ontwerp: 2021-2023
ontwerp: Loos van Vliet stedenbouw en landschap
opdrachtgever: Gemeente Bunnik, projectmanagement UMC Rob Hoksbergen
in samenwerking met: RHDHV als adviseur civiele techniek, milieu, energie en ecologie en Goudappel Goffeng als adviseur verkeer