Voor het centrum van Baarn heeft LOOS van VLIET gewerkt aan een herontwikkelingsopgave.
De hoofdentree van het centrum aan de statige Eemnesserweg etaleert zich in de huidige situatie als een parkeer- en laad/losplaats met louter achtergevels. In opdracht van de gemeente is met ontwikkelende partijen een plan gemaakt voor een representatief entreegebied voor het centrum met louter voorgevels. Het stedenbouwkundig plan respecteert de dorpskarakteristiek met de statige villastructuur langs de Eemnesserweg en de compacte aaneengesloten bebouwingsstructuur van de winkelstraat, de Laanstraat. Zo ontstaat een tweedeling in de bebouwingsstructuur. In deze structuur zijn vier kwadranten rond een centraal plein ontworpen. Parkeren is bestaansvoorwaarde voor het centrum. Het entreegebied voorziet in 144 publieke maaiveldparkeerplaatsen en 200 parkeerplaatsen onder de bebouwing.
De bebouwing bestaat overwegend uit (ruim 100) appartementen gelegen aan woondekken en uit grondgebonden woningen. In de aanloopstraat naar het centrum is in de plint herhuisvesting van bestaande winkels voorzien. Diagonaal tegenover deze aanloopstraat ligt de entree van twee supermarkten. Aan deze diagonaal liggen ook de parkeergarage-entrees.
In de beeldkwaliteit is onderscheid gemaakt in architectuur geïnspireerd op de Baarnse statige klassieke villa’s langs de Eemnesserweg, de aaneengesloten geparcelleerde bebouwing van de binnenstad en de karakteristiek van koetshuizen, pakhuizen, scholen en het postkantoor voor de beeldkwaliteit rond het plein. De verharding bestaat net als in de rest van het centrumgebied uit gebakken klinkers. Er zijn solitaire bomen en bomenlanen. Het voetgangersgebied op het plein is gemarkeerd met een stoere lijngoot rondom het plein.
Voor de specifieke wensen van de gemeente wat betreft beeldkwaliteit is een ontwerpend onderzoek verricht naar verschillende varianten.
1.Outer edge and center edge 2. New impulse 3. Public space 4. Informal sub spaces
2. Housing with supermarket 2. Access ground level parking 3. Access parking garage 4. Entrances parking
research spatial quality
choice municipality
locatie: Baarn, Nederland
jaar ontwerp: 2010
opdrachtgever: Gemeente Baarn